خبرنگار سوری: مردم ایران به رئیس جمهور خود اعتقاد داشتند رکوردشکنی و رونق، دستاورد دولت رئیس‌جمهور شهید در هنرهای نمایشی و موسیقی حضور هنرمندان مشهدی در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید رئیسی برگزاری «شب خاطره» به یاد «خادمان ملت» چهره غمگین «ابراهیم حاتمی کیا» در مراسم تشییع شهید رئیسی + عکس فیلم‌های شبکه نمایش به مناسبت هفته مقاومت + زمان پخش «جنی ارپنبک» برنده جایزه بوکر بین‌المللی ۲۰۲۴ شد ویدئو | خاطره‌گویی راوی دفاع مقدس در ویژه‌برنامه «سیدابراهیم» ویدئو | روایت وحید یامین‌پور، مجری تلویزیون، از دیدار عجیب مادر یک شهید با شهید رئیسی درباره «لاک‌پشت و حلزون» که پس از گذشت سه سال پروانه نمایش گرفت + بازیگران و خلاصه داستان قطعه «ما بازمی‌گردیم» تقدیم به شهدای خدمت + فیلم عَلَم خدمت شهیدان بر زمین نمی‌افتد «فرمان مرادی» نوازنده و سازنده ساز درگذشت برگزاری کارگاه نقاشی خلاقانه با موضوع شهید خدمت در مشهد (۳ خرداد ۱۴۰۳) سروده شاعر هندی برای رئیس‌جمهور شهید | او صدای ملتی مظلوم بود صداوسیما در تدارک مناظره‌های ریاست جمهوری «قاف تماشا» برای پاسداشت مقام شهید جمهور منتشر شد + فیلم پخش ویژه‌برنامه‌های رادیو در سالروز آزادسازی خرمشهر (۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مدیر کل ارشاد خراسان رضوی: فردوسی ایرانیت را در کنار انسانیت قرار داد + فیلم

  • کد خبر: ۱۶۳۸۷۹
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
مدیر کل ارشاد خراسان رضوی: فردوسی ایرانیت را در کنار انسانیت قرار داد + فیلم
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فردوسی با شاهنامه سنت‌ها و آداب ایرانی را زنده نگه داشت و این موارد تعصب و عشق با این خاک را رقم زده است.

 به گزارش شهرآرانیوز، محمد حسین‌زاده، امروز، ۲۴ اردیبهشت ماه، در همایش بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: فردوسی تنها داستان نگفته و حماسه‌سرایی نکرده، بلکه جای جای دیوان وی پر از حکمت و اندرز است. اینکه ادبا و دانشمندان قدیم ما قبل از نامشان عنوان حکیم می‌آمد از این جنس بوده است.

وی افزود: ما در خراسان بزرگ مفتخریم که مرزهای خراسان، مرزهای فعلی نیست که به واسطه اتفاقات ۲۰۰ سال گذشته به این محدودیت‌ها رسیده، بلکه فراتر از مرزهای جغرافیایی بوده و مرزهایی که فردوسی گسترده فراتر از این حرف‌ها است. فردوسی میراث عظیمی برای ما به جا گذاشته است.

حسین‌زاده بیان کرد: امسال از این زاویه می‌خواهیم به شاهنامه بپردازیم که فردوسی برای هویت ایرانیان در طول این هزار سال چه معجزه‌ای را رقم زده که اگر فردوسی نبود بسیاری از لغات در طول تاریخ از بین می‌رفت و زبان یکی از شاخه‌های هویت ملی است. اگر فردوسی نبود روحیه دلاوری و حماسی سربازان و سرداران این کشور دچار خدشه می‌شد و مرزها از آنچه امروز به عنوان ایران می‌شناسیم کوچک‌تر می‌شد و کشوری تکه‌پاره‌تر به ما می‌رسید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فردوسی با شاهنامه سنت‌ها و آداب ایرانی را زنده نگه داشت و این موارد تعصب و عشق با این خاک را رقم زده است. هنر بزرگ فردوسی این است که ایرانیت را در کنار انسانیت قرار داد. حکیم توس آنچنان اثر گران‌سنگی به جا گذاشت که هنرمدان مختلف از او الهام گرفتند و شاخه‌های هنری را پربار کردند.

همایش امسال  بر بازشناسی نقش شاهنامه در هویت ملی متمرکز شد

در ادامه فرزاد قائمی، دبیر علمی همایش عنوان کرد: طراحی و ایجاد ساختار همایش فردوسی از آذر ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد. دانشگاه فردوسی در ۲۵ سال‌ گذشته در این روز میزبان نشست‌هایی با محوریت بزرگداشت فردوسی بود اما در همه سال‌ها ساختاری این چنین شکل نگرفته است. نقش استاد یاحقی در این همایش‌ها غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: با توجه به چنین نیازی امسال چنین ساختاری ایجاد کردیم تا همایش فردوسی صرفا علمی نباشد، بلکه جنبه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی آن را نیز در بربگیرد. با توجه به اهمیت شاهنامه در تکوین هویت ملی ایران و ضرورت بازنگری آن در عصر حاضر امسال همایش بر بازشناسی نقش شاهنامه در هویت ملی متمرکز شد. این همایش با پیشینه بیش از دو دهه و سابقه ۲۵ سال برگزاری تا امروز صاحب هویتی در شناسنامه علمی شده است. چنین پیشینه‌ای ساختار متمرکزی طلب می‌کرد که امسال شکل گرفته است.

قائمی خاطرنشان کرد: کمیته علمی همایش تصمیم گرفت دریافت مقالات را پس از برگزاری همایش تا ۱۰ مرداد ماه تمدید کند. در فاصله کمتر از دو ماه ۱۱۰ مقاله و چکیده مقاله دریافت شد که نسبت به سال‌های گذشته رشد زیادی داشته است. از این ۱۱۰ مقاله، ۹۰ مقاله شامل متن کامل بود. جلسات علمی در روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار و ۴۰ سخنرانی علمی در این دو روز ارائه می‌شود. اصلی‌ترین خروجی همایش، مقالات همایش بوده که در سه جلد، جلد نخست در ۱۵ تیرماه و جلد دوم و سوم در ۲۷ شهریورماه منتشر خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->